Actieplan tegen uitval

NOS.nl
De Tweede Kamer en organisaties in het onderwijs willen samen de uitval van eerstejaarsstudenten beperken. VVD, PvdA en CDA hebben daarvoor samen met LAKS en ISO en decanenvereniging NVS-NVL een actieplan tegen uitval gepresenteerd. Ze maken zich er zorgen over dat bijna een derde van de studenten op universiteiten en hogescholen uitvalt of na het eerste jaar van studie wisselt.

10 verbeterpunten

Volgens hen komt de verkeerde studiekeuze voornamelijk door een slechte aansluiting tussen het voortgezet onderwijs en het hoger onderwijs. Ze stellen daarom tien verbeterpunten voor.

Goede matching

Aan de kant van het hoger onderwijs richt het plan zich voornamelijk op studiekeuzeactiviteiten. “Sommige instellingen hebben alleen een online vragenlijst waarmee scholieren kunnen controleren of de studie iets voor hen is”, zegt Jan Sinnige van het ISO. “Wij vinden dat niet genoeg en willen minimumeisen aan de studiekeuzecheck.”

Hoe maak je de juiste match?

De SIMA® methodiek laat je inzien waardoor jij gemotiveerd wordt en dat jij daar uniek in bent! Hierdoor wordt je bewust om gemotiveerde keuzes te maken. Ook geeft de methode de nodige handvatten om te bepalen of een gekozen studierichting bij je past. Wanneer je toe bent aan het maken van een keuze, kan je via individuele coaching met het MotivatieKompas of MotievatieProfiel in ieder geval de beste match maken op basis van je persoonlijke motivatie.

Lees hier meer over individuele coaching met het MotivatieKompas of MotivatieProfiel.

Tags: , ,