De kracht van motivatie

de kracht van motivatie

De kracht van motivatie

Geschreven door Dr. Simon Steen, Algemeen Directeur Vereniging Bijzondere School

‘Een succesvolle (school)loopbaan ondanks of dankzij het onderwijs’ luidde het thema van de derde Onderwijsconferentie NL2025 die door Stichting Cosmicus in samenwerking met PO-Raad, VO-raad, Risbo en de VBS georganiseerd was. Anton Philips, co-auteur van het boek ‘De kracht van motivatie’, en oprichter van de Stichting Emergo (www.stichtingemergo.nl) hield de zaal de prikkelende gedachte voor dat iedereen in Nederland werk zou moeten doen wat hem of haar zou boeien en voldoening zou geven.

Afgezien van het positieve levensgevoel dat iedereen hieraan zou ontlenen, leidt dit volgens hem ook tot een grote stijging van de welvaart. “Waarom laten we het dan gebeuren dat jongeren zo slecht zijn voorbereid op hun studie- en beroepskeuze?”, zo vroeg hij zich af. Hoe zorgen we ervoor dat iedereen in het leven zijn volle levenspotentieel kan bereiken? Hij putte daarbij uit zijn eigen levenservaring. Philips ontdekte dat hij werk deed dat niet echt bij hem paste. Door vrijwilligerswerk kwam hij erachter dat hij geen manager was. Het begint volgens hem met het leren kennen van jezelf en vooral met het bij jezelf nagaan wat je motiveert.

Tags: , , , , ,