SIMA® methode

De programma’s zijn gebaseerd op de SIMA® methode (Systeem voor Individuele Motivatie Analyse). Deze methode stelt op basis van persoonlijke activiteiten in het verleden een MotivatieKompas samen. Het MotivatieKompas bestaat uit 5 onderdelen:

1. Motiverende onderwerpen: de onderwerpen die je boeien en waar je je graag mee bezighoudt.
  2. Motiverende omstandigheden: de omstandigheden waaronder je optimaal functioneert. Bijvoorbeeld wat brengt je er toe om iets te gaan doen, waardoor blijft het leuk als je ermee bezig bent, en welk resultaat wil je bereiken? Maar ook: hoe prettig is het voor je als iemand anders zegt dat je iets goed hebt gedaan, wil je graag weten wat er van je verwacht wordt, hoe kijk je tegen spelregels aan (houd je ervan of ben je liever heel vrij bezig) en is het belangrijk voor je om in een gezellige, in een creatieve of in een ondernemende omgeving bezig te zijn?
  3. Gemotiveerde vaardigheden: dat is wat je graag doet en daardoor waarschijnlijk ook vaak en goed doet. Vind je het leuk om iets te maken, iets te bedenken, iets te onderzoeken, iets te organiseren, met mensen over dingen te praten? Die dingen blijken uit je activiteiten.
  4. Motiverende werkverhouding: welke plaats neem je van nature in als je met anderen iets aan het doen bent? Hoe sta je tegenover andere studenten of scholieren, leraren en ouders? En tegenover een leidinggevende?
  5. Centrale drijfveren: datgene dat je bewust of onbewust telkens weer wilt bereiken, het centrale element dat iets leuk maakt voor je.

logoMotivatiekompas - SIMA® Methode

SIMA®MotivatieKompas:

Het MotivatieKompas® laat je inzien waardoor jij gemotiveerd wordt en dat jij daar uniek in bent!

Hierdoor wordt je bewust om gemotiveerde én gefundeerde keuzes te maken.

Tegelijk geeft de methode de nodige handvatten om te bepalen of een gekozen studierichting of beroep daadwerkelijk bij je past.