Uitgeoefende activiteiten in 2018
Dankzij twee donaties heeft Stichting
Emergo het in 2018 mogelijk gemaakt voor leerlingen in de zogenaamde
Internationale Schakel Klassen in het voortgezet onderwijs om het
MotivatieKompas programma te doorlopen.
Wat is ISK?
In de
Internationale Schakelklassen (ISK) zitten leerlingen van 12 tot 18 jaar die
weinig of geen Nederlands spreken. De Nederlandse taal staat hier centraal om
de leerlingen voor te bereiden op het reguliere, Nederlandstalige onderwijs.
Ook worden ze wegwijs gemaakt in de Nederlandse cultuur en samenleving. Vanuit
de ISK-klas stromen ze ons Nederlandse onderwijs in. Het maken van de juiste
keuze voor een vervolgopleiding is voor deze groep een haast onmogelijke
opgave. In het ISK-traject ontbreekt daarvoor de tijd, thuis ontbreekt meestal
de kennis.
‘ Je zult er maar zitten, weggeplukt uit je leven, in een
Internationale Schakelklas. Ver weg van waar je je thuis voelde, ver weg van
alles wat je kende en waar je zo vertrouwd mee was. Je spreekt nog (bijna) geen
Nederlands maar je moet wel in Nederland naar school en ook nog eens voor een
vervolgopleiding gaan kiezen. Hoe verloren zul je je dan voelen? Ondanks alles
wat je achtergelaten hebt, heb je gelukkig wel jezelf meegenomen en jij mag er
zijn, waar je ook bent!’
Stichting Emergo wil deze kwetsbare jongeren
graag de kans geven zichzelf weer terug te vinden. Ze laten beseffen welke
talenten ook zij hebben en hoe ze die voor hun eigen toekomst in kunnen zetten.
Onze droom is alle ISK-leerlingen een MotivatieKompas® te geven dat ze de weg
wijst in onze, voor hen zo onbekende onderwijsomgeving. Een ‘warm’ en
betekenisvol overdrachtsdocument voor hun vervolgopleiding of aanstaande baan.
Vaak het eerste certificaat voor hun nieuwe leven in Nederland.
Wat is het Motivatiekompas?
In het traject
van het MotivatieKompas® gaan de ISK-leerlingen onder begeleiding van
gecertificeerde Motivatiespecialisten op zoek naar hun persoonlijke talenten.
Even weg van al je nare herinneringen, puur op zoek naar jezelf en naar de
richting van jouw toekomst. De samenleving verwacht zelfstandige mensen die
zelf hun keuzes en eigen afwegingen kunnen maken. Het is dus van groot belang
dat de ISK-leerling zichzelf kent, erkent en waardeert. Ieder mens heeft een
uniek motivatiepatroon dat voortkomt uit zijn eigen persoonlijke verhalen. Dat
waar jij je bed voor uit komt, dat wat jouw innerlijk vuur laat branden, dat
waar jij veel plezier in hebt en waarin je daardoor ook succesvol zult zijn.
Dat MotivatieKompas® is een waardevol instrument voor iedereen voor de rest van
het werkende leven. Dat MotivatieKompas® is extreem waardevol voor de
leerlingen in de Internationale schakelklas, die die richting in hun leven even
helemaal kwijt zijn.
De kracht van motivatie
Het valt
niet mee om door alle minder leuke herinneringen heen op zoek te gaan naar
trotse en voldoening gevende persoonlijke verhalen. Maar ze zijn er wel en ze
komen altijd boven tafel, zelfs na de meest bizarre omstandigheden. De
bewustwording van talenten die de ISK-leerling zelf leert herkennen en benoemen,
geeft ze een sprong vooruit in de goede richting. Zo maken ze ook een goede
start in het reguliere onderwijs en in onze maatschappij. Het MotivatieKompas®
helpt de ISK-leerlingen om bezig te zijn met hun toekomst. Iets wat voor de
juiste doorstroom in ons onderwijs zó belangrijk is. Meedoen met het
MotivatieKompas® betekent ook persoonlijk groei en ontwikkeling en automatisch
groeit ook de kennis van onze taal. Tijdens dit traject is er ruimte voor
individuele aandacht. De Motivatiespecialist bouwt een persoonlijke
vertrouwensband op.
ISK De Brink Laren
Dit was de 1e
pilot op een ISK-school om te kijken wat het MotivatieKompas® voor deze groep zou
kunnen betekenen. Er werd gewerkt met twee leerlingen van 16, een jongen en een
meisje uit Syrië en Palestina. Zowel de coördinator als de leerlingen waren erg
enthousiast en de uitreiking van de certificaten maakte de andere leerlingen
geïnteresseerd en leergierig. Vier coaches gingen vervolgens aan de slag met
een groep van 16 leerlingen, een groep van 6 en in 2019 zijn nog twee groepen
gestart. Beeld werd ingezet om de taalachterstand te overbruggen. Vooraf werd
er een nulmeting gedaan, zodat de resultaten ‘gemeten’ konden worden. De
ISK-leerlingen uit de pilots maakten zichtbare sprongen vooruit nadat ze hun
eigen talenten en motivatie ontdekten. Leerlingen van 12-17 jaar uit veel
verschillende landen vonden elkaar in hun enthousiasme, kwetsbaarheid en
intrinsieke motivatie toen ze op zoek gingen naar de dingen waar ze trots op
zijn. (zie onderaan het jaarverslag de evaluatie van een docent van deze
school)
Pilot ISK Edith Stein College Den Haag
De pilot op
het Edith Stein College met een groep van 14 en een groep van 35 leerlingen in
mei 2018 is goed bevallen. De leerlingen geven aan zich goed te herkennen in
het MotivatieKompas® en ook nieuwe kanten van zichzelf te zien. Bij veel van de
leerlingen die de nulmeting en de eindmeting hebben ingevuld zie je een meer realistische
keuze voor een vervolgopleiding. Een leerling die advocaat wilde worden gaat
een creatieve opleiding doen, en door de onderbouwing van haar talenten kreeg
een dochter de steun van haar vader voor een andere richting dan de vader
oorspronkelijk in gedachten had.
VOAT (voortgezet onderwijs anderstaligen) Summa College Eindhoven
Hier
is het eerste traject van het MotivatieKompas® zo goed bevallen dat de school
geld uit een bovenschools fonds heeft gevonden om nog een tweede groep met het MotivatieKompas®
te laten werken. Leerlingen zeggen in de eerste evaluaties dat ze veel over
zichzelf geleerd hebben en het heel nuttig te vinden voor hun toekomst.
De functie
van Stichting Emergo is, naast het bredere doel om intrinsiek motivatie de
bouwsteen te maken bij beroeps- en studie keuze, het verkrijgen van donaties om
dit werk mogelijk te maken voor doelgroepen die het zelf niet kunnen betalen.
De uitvoering wordt gerealiseerd door de inzet van Coaches die zijn opgeleid
tot MotivatieSpecialist. De organisatie daarvan is vanaf 2019 in handen van
MotivationLeaders bv i.o. Met deze organisatie heeft Stichting Emergo de
afspraak dat door Stichting Emergo gefinancierde projecten op basis van no profit – no loss
worden uitgevoerd.
Jongeren
hebben de toekomst, ALLE jongeren. Juist bij kwetsbare en kansarme jongeren is
het van groot belang om het motivatiebewustzijn, de zelfkennis en het
zelfvertrouwen te vergroten.
Donaties
dragen bij aan de enorm belangrijke keuze van ISK-leerlingen voor hun
vervolgopleiding. Daarmee leveren donateurs ook een bijdrage aan onze gehele maatschappij.
Evaluatie van een van de docenten van ISK Het Gooi.
HET
MOTIVATIEKOMPAS OP ISK HET GOOI
Vorig schooljaar
zijn wij op ISK Het Gooi begonnen met het motivatiekompas. Na een ontmoeting met de
heer Philips, hebben we besloten om mee te doen aan een pilot. De eerste serie werd
gedaan door twee leerlingen, samen met een coach. Meteen al bleek, dat leerlingen het heel
fijn vinden om op deze manier bezig te zijn met hun toekomst. De tweede serie werd
daarom meteen al uitgebreid. Er kwamen meerdere coaches, en meer leerlingen konden
mee doen. Ook deze serie is heel goed verlopen. De leerlingen waren erg enthousiast!
Dit schooljaar
hebben we geprobeerd om alles wat meer structuur te geven. Er werd een lokaal vrijgemaakt,
zodat de coaches een vaste plek hebben om met de leerlingen te werken, en ook wordt
er nu op een vast moment in de week gewerkt aan het motivatiekompas.
Inmiddels hebben we twee rondes achter de rug, waar in totaal ongeveer 20 leerlingen aan
mee hebben gedaan.
Waarom zijn wij als
ISK zo enthousiast over het Motivatiekompas: De leerlingen die
bij ons op school zitten, zijn hier om Nederlands te leren. Ze hebben veel verschillende
achtergronden, want ze zijn afkomstig uit landen als Eritrea, Syrië, Brazilië, China, Afghanistan
en Irak. Bij het Motivatiekompas krijgen ze de kans om weer eens echt met hun eigen
toekomst bezig te zijn, om echt na te denken over wat hun passie is, en om ook te kijken naar
hoe ze hun doel kunnen bereiken. Als voorbeeld: er was een leerling,afkomstig uit
Koerdistan. Heel veel ellende meegemaakt, zowel in Koerdistan, als op de vlucht en nu nog
steeds thuis. Hij ging zitten en aan het werk, en zei uit de grond van zijn hart: “het gaat nu echt om mij, ik kan bezig zijn met wat
ik wil”.
Aangezien op een
dergelijke manier bezig zijn niet in ons normale curriculum zit, vormt het Motivatiekompas echt
een meerwaarde. Daarnaast zijn de
leerlingen ook aan het werk aan hun praktische vaardigheden; lezen, schrijven, spreken,
een presentatie houden etc. Ook om deze reden vinden wij het Motivatiekompas echt
een bijdrage leveren aan ons normale programma.
Het zou mooi zijn
als al onze leerlingen uiteindelijk een keer mee kunnen doen.
Marina van
Linschoten
Docent
NT2/Mentor/Uitstroom CoördinatorISK Het Gooi, Laren