Motivatie het antwoord?

motivatie het antwoord

Is motivatie het antwoord?

Wat maakt dat mensen doen wat ze doen? Waarom slagen sommige mensen, terwijl anderen falen? Is motivatie het antwoord? Van jongs af aan speelt motivatie een rol bij veel van wat we doen en hoe we het doen of volbrengen. Het is bepalend voor hoe we iets ervaren en of we er plezier in hebben om er een “succes” van te maken. Naarmate we groeien, ouder en gevormd worden door de verschillende stadia van ons leven, hopen we te ontdekken wat ons motiveert. Maar is motivatie het antwoord?

Wat is motivatie?

Motivatie is als de “kracht” die ons aanzet tot actie. Het drijft ons om hard of in ieder geval door te werken en stimuleert ons om te slagen. Motivatie beïnvloedt ons gedrag en ons vermogen om doelen te bereiken. Maar het belangrijkste is nog dat motivatie ons voldoening geeft.

Er zijn vele verschillende vormen van motivatie in verschillende categorieën op te delen. Iedere vorm heeft een ander effect op een eigen unieke manier. De vorm van een motivatiepatroon zal op verschillende mensen een andere uitwerking hebben. Persoonlijkheden zijn uniek en dus heeft dat invloed op de aard en uiting van de motivatie.

Ken je motivatiepatroon

Het belang van het kennen en begrijpen van je persoonlijke motivatie geeft ons het vermogen om te bepalen hoe we deze het meest effectief en plezierig in kunnen zetten voor inspiratie, het gewenste gedrag in zowel onszelf of de invloed op anderen en voldoening in zoveel mogelijk van wat je doet. Is motiavtie het antwoord? Als het gaat om voldoening.. ja!

Hoe leer je je persoonlijke motivatie kennen?

Het SIMA MotivatieKompas® en Motivatieprofiel® laten je inzien waardoor jij gemotiveerd wordt en dat jij daar uniek in bent! Hierdoor wordt je bewust om gemotiveerde én gefundeerde keuzes te maken. Tegelijk geeft de methode de nodige handvatten om te bepalen of een gekozen studierichting of beroep daadwerkelijk bij je past.

Tags: , , , , , , , , ,