Studiekeuzecheck verdient betere invulling

studiekeuzecheck

Door Simon Theeuwes op 03 mei 2016

Studiekeuzecheck

Met de invoering van de wet Kwaliteit in Verscheidenheid (KiV) in 2014 bestaat de studiekeuzecheck (SKC), ook wel matching genoemd. De doelstelling vanuit landelijk beleid is het inzetten van SKC als middel om een goede studiekeuze te bevorderen en zodoende de rendementen te verbeteren. Het zou de aspirant student namelijk genoeg handvatten moeten bieden om foute studiekeuzes te voorkomen. De feitelijke inrichting van de SKC wordt echter overgelaten aan de instellingen zelf. Zij zijn volledig vrij in het bedenken van de methoden, en de momenten waarop de SKC wordt aangeboden. Dit zorgt voor een zeer gedifferentieerd beeld van de SKC, waarbij er grote verschillen te herkennen zijn tussen instellingen.

Dichterbij de laatste stap

Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) lanceert vandaag het onderzoek ‘Dichterbij de laatste stap’ waarin het studentperspectief op de studiekeuzecheck (SKC) in beeld wordt gebracht. Op basis van het onderzoek concludeert het ISO dat de SKC verbeterd moet worden. “Iedereen wint bij een goede studiekeuze; studenten, docenten en de instellingen. De tijd is rijp om de studiekeuzecheck overal op niveau te krijgen zodat deze echt bijdraagt aan de juiste student op de juiste plek”, aldus ISO-voorzitter Linde de Nie.

Meer over deze publicatie

Tags: , , , , , , , , ,