Susanne Rockland

Susanne Rockland; Als docent in het voortgezet onderwijs heb ik veel leerlingen gesproken die moeite hadden met het maken van hun profiel- en/of studiekeuze. De vele keuzemogelijkheden en de keuzevrijheid maken het er niet makkelijker op voor leerlingen om te kiezen voor een studie die bij hen past. Bovendien legt het leenstelsel veel druk op leerlingen om een goede keuze te maken. De keuzestress die zo ontstaat kan dan een passende studiekeuze in de weg staan. In het hoger beroepsonderwijs heb ik me verbaasd over de grote aantallen studenten die de opleiding zonder diploma verlieten.

Gebrek aan of niet kennen van motivatie

Een gebrek aan motivatie speelt een belangrijke rol zowel bij het maken van een studiekeuze als bij de uitval in het hbo.Tijdens gesprekken met leerlingen en studenten vond ik het onbevredigend dat ik ze niets concreets in handen kon geven als ze moeite hadden met het kiezen van een vervolgopleiding of voortijdig hun opleiding staakten.

In de SIMA® methodiek heb ik gevonden wat ik nodig heb om jongeren op weg te helpen naar een studie die bij ze past en hen zo een perspectief te bieden voor hun toekomst. Als studiekeuzebegeleider pas ik de SIMA® methode toe als middel om jongeren te helpen bij het maken van een keuze voor hun profiel of studie. Daarnaast maak ik gebruik van de SIMA® methode als loopbaancoach voor mensen die op een keerpunt staan in hun carrière, gedwongen van baan moeten veranderen of meer voldoening uit hun huidige werk willen halen. Wil je een realistisch perspectief op je toekomst? Kijk dan eens op www.toekomstperspectief.eu

Top