Studie kiezen met de juiste motivatie

Het bijzondere van onze methode is dat we werken met positieve verhalen uit het verleden van een leerling. Hierbij gaat het om activiteiten waarin iemand zich helemaal in zijn element voelt: zijn talenten, interesses en drijfveren komen samen.

Dat kan gaan over mooie hutten bouwen bij de scouting, zingen in een bandje, een oppasbedrijfje beginnen met vriendinnen of een succesvol project op school. Als je deze succesverhalen systematisch gaat analyseren, ontstaat een uniek persoonlijk patroon van motivatie: welke rol in de groep neem je graag in, welke vaardigheden typeren jou, welke onderwerpen liggen je, welke drijfveren passen bij jou? Daarom heet de methode SIMA®: Systeem voor Individuele Motivatie Analyse. Deze analyse wordt samengevat in een persoonlijk profiel, het MotivatieKompas. Dit individueel kompas is heel goed bruikbaar bij  studie kiezen of andere loopbaankeuzes. Hieronder volgen twee voorbeelden uit de praktijk.

Marieke

Marieke is een ambitieuze leerlinge in Gymnasium-5. Ze weet niet goed welke studie ze wil kiezen. Ze twijfelt tussen twee behoorlijk verschillende bachelors: Nanobiology en Sociale Geografie. Uit de 5 verhalen die Marieke gebruikt, onder andere op hoog niveau hockeyen en bijzondere foto’s maken, blijkt dat voor haar uitdaging en vernieuwing heel belangrijk zijn. Die eigenschappen en drijfveren komen beter tot hun recht bij Nanobiology, een innovatieve en veeleisende studie. Maar op basis van Marieke’s MotivatieKompas bedenken we ook een paar nieuwe studies. Met name de bachelor Psychobiologie past goed bij haar voorkeuren en vaardigheden: deze studie is vernieuwend, maar gaat ook over mensen en hun gedrag, een terugkerend thema in Marieke’s activiteiten. Het resultaat van de coaching is dat Marieke de opties Nanobiology en Psychobiologie verder gaat verkennen. Ze heeft daar nog ruim de tijd voor.

Merel

Merel is een worstelende 6VWO-leerling. Ze vind geen enkel vak leuk en staat halverwege het eindexamenjaar op zakken. Ze heeft weinig zelfvertrouwen. Van haar 5 actieverhalen gaat er geen enkele over school. Buiten school blijkt ze echter enkele uitgesproken talenten te hebben. Ze organiseert feesten voor leeftijdsgenoten in de stad, als lid van de promotiecommissie van de carnavalsvereniging werft ze in een maand tijd honderden leden. Ze treedt graag op als danseres. Opgeteld wijzen deze elementen op een specifiek soort studie en beroepsveld: die van de evenementenorganisatie en/of de hotelschool. Merel is heel blij als ze ontdekt dat er studies bestaan die precies deze twee elementen combineren. Haar zelfvertrouwen is duidelijk gegroeid en ze gaat haar best doen om haar examen te halen.

Zelf een studie kiezen met het MotivatieKompas

Dit zijn slechts twee voorbeelden van vele, maar zeker voorbeelden die zeer sprekend zijn voor de duurzame waarde van het SIMA MotivatieKompas. Heeft u zelf ervaringen met het MotivatieKompas of met het MotivatieProfiel? Wij vinden het altijd leuk om verhalen terug te horen en wanneer u het leuk vindt delen we dit ook graag op onze website. Of wanneer u geïnspireerd bent door het bovenstaande en meer informatie wilt over individuele coaching met het MotivatieKompas of het MotivatieProfiel. Kunt u natuurlijk altijd contact opnemen.

Tags: